Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Amikor felvetettem, hogy Sol írja meg a következő cikket, nem elsősorban a szakmai tudásáról volt szó. Nem tutorialt akarunk írni, csak felhívni pár dologra a figyelmet. Körbejárni egy témát szerepjátékos szemmel. De az igazság az, hogy a kérdőívek kapcsán a legérdekesebb storyk így is olyan szintű tudást igényelnek amivel az oldal csapatából csak ő rendelkezik. Készül egy cikkünk, talán cikk sorozatunk a rendszerváltás koráról Call of Cthulhu játékosoknak. De éppen így igaz, hogy a mai fiatal játékosoknak az évezredünk első évtizedéből is kieshetett sok politikai vagy tudományos téma. Ez alatt fejlődött az informatika is, hiszen az 1980as évek végén nem nagyon volt átlag embernél internet, így kérdőív softwarek sem. De nem csak az eszközök fejlődtek, hanem a kérdőív készítők új és még újabb problémákra találtak megoldást.

Ha egy választás kapcsán minden közvéleménykutató mandátumbecslése totális tévedésben volt, akkor annak okai voltak, fejlődött a módszertan. Meg kellett valahogy tudni az eltitkolt válaszokat is, és azokat a válaszokat is amikkel nem volt tisztában a válaszadó sem. A közvéleménykutatóknál, akik döntően egytől egyig profik ültek, durván tévedtek és volt mit korrigálni. Sok helyen a mandátumbecslés teljes módszertanát lecserélték. Eljött az a pont, ahol ki kellett mondani: A világ megváltozott. Az a kérdőív, az a kutatási módszertan ami tegnap még remekül működött nem csak itt, de a világ számos más pontján is csődött mondott. Az internet, az eszközök lecserélődése, a társadalmi változások sorban megjelentek. Sőt érdekes kitérő a kérdőívek és a Facebookos szavazás közötti területre a televíziós szavazások területe is.

A TV2 - RTL Klub verseny egyik meghatározó mozzanata volt, amikor mindkét adó elgondolkodott a Big Brother megvásárlásán. Az RTL Klub viszont úgy döntött: Ő inkább a luxusra helyezi a hangsúlyt, lesznek külső helyszíni forgatások, és persze az egész sorozat üzleti hátterét is máshogy képzelte el. Nem baj, ha a TV2 nyeri a csatát megvéve az eredetit és nagyobb nézettséget érve el, ha az RTL Klub megnyeri a háborút. A cél az volt, hogy több legyen a direkt bevétel, ez pedig azt jelentse, később több pénzből lehessen műsort vásárolni és készíteni. És még a jogdíjat is megússzák. Hogy, hogy nem, de a Való Világ a nézettségi versenyben is megverte a TV2-t. Ehhez jelentős részben a formátum fejlesztése mögé tett piackutatás kellett. De az embereket rá kellett venni nem csak az online adás követésére, de a szavazásra is. 

Kellettek olyanok akikre kb. korlátlanul szavaznak, például állami hivatalok alközpontjait automatikus szavazásra beállítva, munkahelyüket megkárosítva is akár, és mégis elég megosztó személyiségek ahhoz, hogy a képernyő elé szegezzék a nézőt, akár azért, mert szereti akár azért mert gyűlöli őket és jól értesült akar lenni a show körüli kérdésekben. A castingot komoly piackutatás előzte meg. Ahol nem volt szabad, hogy a versenytárs felismerje a stratégiai célokat, és olyan válaszadókból kellett kiszedni a választ akik a külvilág felé azt mondják ők nem néznek ilyesmit, de azért esténként leülnek. És ezeknek az embereknek a fel nem ismert és titkolt preferenciáit felismerve lehetett elérni azt, hogy tudják milyen emberek, milyen helyzetek kellenek a showba, hogyan lehet megverni a TV2-t. A többi már történelem. 

Ezen a ponton lett nagyon látványos az a vélemény, hogy a TV2 a legjobb formátumot is képes elbaszni, az RTL Klub kevésbé jó tartalommal is megveri őket. Ezt számos tapasztalat erősítette meg, és mire megkapta a kormányszócső titulust, már nem sok esélye volt a TV2nek talpra állni. A szavazás viszont azzal, hogy pénzbe került, nem annyira a népszerűséget mérte, hanem a fizetőképes kereslet nagyságát. Nem emberenként számolva, hanem forintonként. De a szavazás kapcsán kellett azt is látni milyen típusú emberek, milyen típusú helyzetek növelik meg a bevételt egy-egy ilyen kiszavazás során és a szavazás eredményei és attól független mérések, vizsgálatok befolyásolták azt mi történik a vágószobában, milyen feladatokat kapnak a résztvevők. És persze a szerkesztők által odasúgott tanácsokat is. 

Ma arról szól minden, hogy akár neked, akár nekem is lehet kérdőívem. Van hozzá ingyenes díjcsomag. Csak az így készült felmérés többnyire nem lesz jó. Sokszor halljuk: „a felmérés nem reprezentatív” és látjuk, hogy egy kérdőív a legfontosabb célközönségéhez nem jut el. Magyarul tudunk, kérdezni mindenki tud. Mi baj lehetne? Csakhogy a fenti esetek jelentős része rámutat, hogy van olyan amikor a profi is mellélő. Márpedig az ilyen alapon kérdőívet csináló szerepjátékosok jelentős része nem is profi. És látjuk a látványos sikereket.

Ezekben az a közös pont, hogy a kutatás során végig odafigyeltek a közhangulatra, nem csak egy általában jó kérdőívet dobtak össze, hanem figyeltek arra a kérdőív milyen helyzetben és kiket fog kérdezni. És jelenleg mást érdemes kérdezni attól aki a Call of Cthulhu magyar nyelvű változatával játszik, mást attól aki a d20 alapú változatot nyúzza, és attól akinél a legújabb angol nyelvű kiadás alapkönyve az alap. Sőt mást kérdezünk akkor is, ha olyan szerepjátékosokat veszünk célkeresztbe akik még nem játszanak Call of Cthulhut. Vagy Lovecraft műveinek olyan rajongóit akik még nem játszanak szerepjátékot. 

Számos esetben a közvéleménykutatások mellé lőnek. Trump győzelmét se nagyon jósolták meg. Pedig volt egy csomó olyan kérdőívvel mérhető paraméter ami ezt hamar megmutatta. Egy olyan társadalmi jelenség amit jó ismerünk, mert aminek részei vagyunk. SJW-k miatt cenzúrázzak a Pillars of Eternity-t? SJW-k miatt kerül kétes szakember a Mass Effect alkotócsapatába? SJW-k miatt nem lép fel sok helyen egy kedvenc humorista? Ezek a problémák az Interneten megjelennek, és kellően gyorsan terjednek. Ez pedig a politikai korrektséggel és SJW-kkel mereven szembe helyezkedő Trump győzelmi esélyeit növelte. Az ezzel elérhető szavazó tábor stabil volt, a versenytársai ledarálták egymást. A botrányt kiváltó szavairól lehetett vitatkozni hogy kell őket érteni, de mégis egyértelmű üzenet volt minden megszólalása a PC-t ellenző csoportok felé. 

Nem azt mérni ami fontos, ami döntő lehet az egyik legnagyobb hiba. Viszont számos egyetem, egyéb szellemi műhely sosem volt ideológiailag semleges. Ahol a PC alapértéknek tűnik az SJW hozzáállás természetesnek ott erre nem fognak mérni, a saját meggyőződésük miatt. Az igazság igazi ellensége pedig sokkal kevésbé a hazugság, sokkal inkább az a meggyőződés ami a tények fényre derülését akadályozza. Ugyanis a hazugságokat meg lehet cáfolni. A meggyőzédés jóval nehezebben korrigálható, kiváltképp akkor, ha a kérdező maga viszi bele a kutatásba. 

Comments on Cthulhu és a kérdőívek I — Alapozó

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.