Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A korábban is felvetett ívet követve felmerül egy fontos kérdés. A korábban meghatározott cím a „Egyensúly következő szintje: Képesség alapú információ gyűjtés” ami viszont nem túl beszédes. Az eddigiekben arról beszéltem, hogy olykor egy helyszín megváltozik, egy helyszínt újra meg kell látogatni, új információt szerezve, és a helyszínen való információ megosztás is fontos, és a kommunikáció lehet az információszerzés alapja. Nos nyomozás kapcsán szinte kötelező lehet a The Wire című sorozat, amiben van egy látványos elem. Egy döglött aktát megkap a sorozat két szereplője, és egy mások által már átkutatott helyszínen keresnek korábban még nem megtalált bizonyítékot. Érdekes az, hogy a kommunikációjuk nem épít túl nagy szókincsre, nem véletlen az sem, hogy sokan csak az ismételgetett szóval „Fuck scene”-ként hivatkoznak a jelenetre. 

A két nyomozó félszavakból is megértik egymást, a hangsúly és sok más részlet pedig elégé beszédessé teszi a kommunikációt, amikor pedig a hangsúly arra utal, hogy „valamit találtam” és az érdekes lehet, akkor a másik nyomozó is képes akár új nézőpontból újra próbálkozni és sok próbálkozásra lenne idejük amíg meg nem oldódik a dolog. Az új információ ellenőrzése, alapvetően új próbálkozás könnyen jelent új dobást, és előbb utóbb sorban lehet easy nehézségre dobni több karakternek. Ez tipikusan az a helyzet ahol a d20 system a „take 20” opciót is felkínálja, míg sok más rendszerhez hasonlóan a Call of Cthulhu is azt mondja nem kell dobni. Ráadásul a Call of Cthulhu esetében a szerencsére ott a luck roll, nem merülne fel, hogy „dobjuk ki mit találtál”. Viszont számít az, hogy megvan-e olyan szakértelem, olyan szinten ami engedélyezné a dobást.

A szociális helyzetekben, mint a tanúk kikérdezésénél viszont ritkán van lehetőség sokszori újradobásra, így amikor ott kellhet próbát tenni akkor akár jobban előjöhetne a kocka.

Rögtön felmerül ugye a know, idea, luck szentháromság, és a kérdés ezeket mennyire kell dobálgatni. Nos van pár észrevételem. És ez egy fontos egyensúlyi kérdés. Az egyik játékos karakternek egy magas tulajdonság miatt könnyen van meg a know roll, de az adott témához pont nem ért. A másik játékos karakter általában kevésbé képzett, de az adott témához pontosan ért. Hogyan fogja ezt a rendszer kezelni? Úgy, hogy az ilyen általánosabb próba nem konkrét cselekvéshez kötődik, amikor szeretnél dobni know, idea vagy luck dobást, akkor az tulajdonképpen a jelenetet fedi le. És egy ilyen dobás nem fog neked 7-8 nyomot felvetni. 

A képzettség használata viszont cselekvésenként is történhet, sőt amikor felismerhetsz valamit, a mesélő is elrendelhet plusz dobást. A „sokszor dobhatnál, és már a te szinteden is felismerhető” illetve az „easy is lenne” helyzet mellett könnyen kapsz így a cselekménysor során plusz információkat. De a képzettség által biztosítotott ilyen előnyök és az újabb és újabb szempontok szerinti vizsgálatot, újabb és újabb próbát megteremtő kommunikáció párban járnak. A képzettség használata, a cselekvés, az ennek kapcsán leírt ösztönös kommunikáció, ami akár csak a „fuck” hangsúlyának megváltozásából áll viszont egy a szociális helyzetben leírt képesség használatból ered.

A cselekvés, a természetes reakció, hogy ezt a másik karakter látja, hallja és ő is reagál rá egy jellemzően nonverbális kommunikációs csatornát teremt a játékos karakterek között, és ez a jelenetek fontos része. A jókor való visszakérdezés, sok más apróság viszont a pszichológia szakértelemtől függhet. Az egyik karakter ki tudja szúrni, hogy a másik mikor bizonytalanodik el, mikor lehetne valamit még hozzá tenni az eddig megállapításokhoz. És persze sokszor fontos hozzátenni, hogy a nyomozások, az információgyűjtés során a karakter egyik legfontosabb értéke a kitartása, a tény, hogy nem adja fel. Ha pedig erre tudja motiválni a társait is egy-egy jó időpontban elhangzó kérdéssel, mondattal, az sokat tud segíteni. 

A kitartás pedig többnyire megvan azokban a karakterekben akik inkább harcorientált kalandra tervezettek, hiszen ez ott is előnyt jelent. Ha a karakter ügyes, mert a játékosa kicsit harcra is tervezte, akkor az ügyességével könnyen hozzáfér olyan bizonyítékokhoz, tárgyakhoz amikhez a többiek nem. Mert miatta lesz új módszerrel új próbálkozás, vagy ő fogja elérni azt a helyzetet, hogy amit megdobhatnál arra már a sok próbálkozás lehetősége miatt dobnod sem kell, eléred. A reflektorfény megoszlik közte, és aközött a karakter között aki valamennyire képzett a kérdésben. Nem mindent a 3 univerzálisabb dobás old meg, hanem a képességek, a képzettségek kapnak nagyobb teret. 

Comments on Nyomozós kaland gyorstalpaló: Az első kaland megírásáig

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.