Print
Category: Call of Cthulhu
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

A Call of Cthulhu kapcsán több korszakban történő játékra is felkészítették a rendszert az alkotók. Remek ötlet volt ez, hiszen ennek köszönhetően lehetőség volt játszani a Lovecraft által jól ismert, és jól leírt 1920as években, és a játékosok által jól ismert 1990es években. Amikor viszont ma egy kezdő játékosnak ajánljuk a Call of Cthulhut hamar észreveszem, azóta valami megváltozott, elromlott. No nem a könyvben leírt szavak változtak meg, csupán az a kontextus ahogy megéljük őket. Hiszen az 1990es évek, az 1990es években természetes környezetet jelentett, egy kezdő játékos nagy valószínűség szerint úgy nőtt fel, hogy ismerte a korszakot, látta azt, hogy hogyan is alakult ki. Ha magyar volt nevetett azon, amikor Bujtor István egyik-másik filmjében látta, hogy lett valakiből hirtelen nemes, ki és mit szerzett a pivatizáció során. A világ ismerős volt, s könnyen tudtuk elmesélni.

Ha valaki most megy középiskolai kollégiumba, meg akar ismerkedni a szerepjátékkal, előveszi a könyvet, és látja a lehetőséget az 1990es években való játékra, akkor bizony ő egészen máshogy ismeri a történetet. 1997ben, vagy 1998ban születhetett, hat osztályos gimnázium esetén még egy kicsit később is akár. 2000ban maximum 3 éves volt, így bizony nem sokat fogott fel abból, hogy sokan 2000re is megjósolták a világvégét, vagy legalább az Y2K problémát. Egy ma 21-22 éves informatika szakos egyetemista is 10 éves lehetett akkor, feltehetően a játékkal inkább foglalkozott, mint mondjuk a nagyvállalati rendszereket is érintő problémákkal. 

Nem igazán élte meg a Windows 95 vagy Windows NT megjelenését, és azt sem, hogy hányan jósolták meg azt, hogy 2000re, vagy 2010re a linux lesz a vezető operációs rendszer. Nem a beágyazott rendszerek egy részén, nem android formájában telefonok egy részén... Hanem bizony személyi számítógépeken, nagyvállalati rendszerekben, stb. Az akkori érvelés idegenül hangozna egy fiatalabb játékos számára. Az 1990-es évek mára már nem a mindenki számára unalomig ismert és jól látható jelenkort jelentik, hanem például a magyar történelem egy érdekes korszakát. 

Ez önmagában még nem lenne gond, hiszen könnyű a jelenkorban mesélni, hiszen tudjuk mit jelent a Google, a Wikipedia, miért más egy könyvtár használat ma, mint az 1990es években. Azt mondani, hogy akkor inkább legyen 2010es évek, kézenfekvő és egyszerű megoldás lenne. Percek alatt kész is lenne ezzel egy valamire való megoldás. A gond csupán annyi, hogy az 1990es évek sok szempontból érdekesebb lenne, ha a magyar történelemre figyelsz. Egyszerűen azért, mert a rendszerváltás után szinte mindenki a zavarosban halászott. Bűnözők, volt titkosszolgák, besúgók, szektatagok, stb. és a karakterek sok ilyet láthattak maguk körül. 

Persze globálisan is igaz: Éppen felbomlik egy kétpólusú világrend, ez pedig sokaknak, sok mindenre ad lehetőséget, és ezzel sokan élnek, és még többen visszaélnek. Igen: a kultisták is képesek a privatizáció során megteremteni az új bázisukat a volt szovjett blokk államaiban, s sok kaland a "Keleti" és a "Nyugati" csoportok közötti különbséggel is játszhat. 

Vajon Igor kultista? Vagy csak volt KGBs vallatótiszt? Számos hasonló kérdés merülhet fel a játékban. Ha valaki úgy dönt, hogy él a korszak kínálta lehetőségekkel, de ez megérne egy kiegészítőt. Sajnos a rendszer fejlesztői erre nem nagyon figyelnek oda, így ez maximum csak a rajongók által készített crowdsource projekt formájában működhet.

Hits: 18672

Comments on Call of Cthulhu és 1990-es évek - Bevezető

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.