Egy kicsit balra pillantok, s már látom is a nyomtatómat. Mit meg nem adtam volna a 90-es évek elején egy nagyméretű papírra is dolgozó, gyors, hatékony színes nyomtatóért. Csakhogy a hasonló eszközök birtoklása nem akkor volt realitás, hanem ma. Mint ahogy a Hayes kompatibilis smartmodem esetében a modem okos volt, aki azt hitte, hogy egy 10 megabyte feletti kép emberi idő alatt átjut minden játékoshoz viszont nem. Mégis eljutottunk oda, hogy akkor AD&Dt játszva, mesélve természetes volt az igény, hogy a karakterek birtokairól és megannyi más helyszínről térkép készüljön. Olykor a spirálfüzetbe golyóstollal. Ma már egyre többen ragaszkodnak a megvett kampányhoz, abban van battlemat, van térkép, minek foglalkoznának ők térkép készítéssel, szerepjátékkal, amikor lehet rögtön játszani, kockát gurítani és győzni is. Csak vannak még olyanok akik nem akarják megérteni ennek a zsenialitását, és ragaszkodnak ahhoz, hogy már a D&D első kiadása is az elképzelt karakterrel való játékról szólt.
Ha végignézek ma egy csoporton, biztos lesz népszerű, sokak által okosnak tartott ember számára az is meglepő, hogy a nehezen érthető akcentus miért akadályozza a játékot. Nem az a kérdés, hogyan lehet javítani az összképen, hanem arról, hogy az igénytelenség legyen éppen olyan jó, mint az igényesség. És bizonyára a játékrendszert sem 4-5 mondatban magyarázzák el neki, felesleges kutatnia. Sokszor az alapok sem mennek.
Van aki azt sem érti, hogy a DM által leírt helyzet nem attól függ, hogy a játékos mit gondol a hp-ről. Ha egy teljesen egyszerű szituáció két szereplőjét nem tudja elkülöníteni és ezért lesz belőle bunkó, akkor egy politikáról, intrikáról szóló kalandban is felesleges megterhelni 1-nél több NPCvel, és akkor meg tök jó neki a déndzsön és a legyakanadó ellenfelek sora.
Mielőtt azt mondod, hogy egy emberről van szó, és csoporton kívül szidom őt, felhívom a figyelmet, hogy nem véletlenül nem neveztem meg senkit. Az említett hp körüli vita például egyidős a D&D-vel, és a hasonló jelenet megtörténik úgy is, hogy velem bunkó valaki, és úgy is, hogy én csak olvasom. A meg nem nevezett hülyék nagy számban való jelenléte viszont piaci trend. És azt, hogy mit tartunk modernnek éppen az fogja meghatározni mi az ami nekik is jó. Még akkor is, ha mondjuk a DeviantArton sok szerepjátékos csoport van, az ottani tagok meg szokták köszönni, értelmesen meg szokták válaszolni a kritikát és odafigyelnek a részletekre.
A Campaign Cartographer 3+ és sok kiegészítője viszont nem jó nekik. Mert a legegyszerűbb használható térkép összerakásához is meg kell tenni olyat is, amit ezek az emberek utálnak: Gondolkodni, számolni, tanulni, kísérletezni. És ha tetszik, ha nem ezen a piacon ők is potenciális vásárlók. És nem kicsit több van a hasonlókból, mint azokból akik azt mérlegelik, hogy amikor nem jó az ilyen térképekhez való legjobb program sem, akkor lehet nyitni a 3D modellezés felé. És ezek a tömegek a szerepjáték kiadóknak hosszabb távon is vásárlói és jó vásárlói mert szinte minden kalandot megvesznek, belőlük lesz a legkisebb befektetéssel legtöbb pénz. Azok akik abban gondolkodnak, ha nem elég sok jó program, mert a 2Ds programok korlátait is meg lehet kerülni 3D modellezéssel máshol fognak vásárolni. Nem kalandmodult veszünk, nem figurát vásárolunk, hanem térkép készítéséhez jó programot, nyomtatót, 3D nyomtatót és sok más hasonlót.
És azt hiszem ez jól van így. A fenti példa nyilván sarkít, nyilván túloz, és bizonyára lesz olyan, aki megsértődik, hogy a leghülyébbeket emlegetem. Pedig az igazság az, hogy a WOTC az a Hasbro része, és az ott lévő marketinges kis valószínűséggel lesz komoly szerepjátékos, és nagy valószínűséggel fogja azt mondani, ezen a piacon inkább nyit a hülyébbek felé, mint az okosabbak felé. Pont azért, mert ott van a nyomtató, ott van a gyorsabb Internet, ott van millió és egy lehetőség, és igen akár ott van a software gyártók széles skálája az NBOS-től, a Profantasyn át az Autodeskig. A könnyen produkálható, jó bevételt hozó kalandokat, kampányokat viszont jóval kevesebb eséllyel fogja megvásárolni az, aki a karakterek birtokai, a politikai rivalizálás miatt térképet készít és többszáz dollárt költött erre alkalmas softwarere.
És ennél van egy jóval nagyobb probléma is. Aki a saját térképein, saját 3D renderelt képein is keres hibát, aki itt is megtanul felismerni sok hibát, annak ez egyre inkább ösztönös adottsága lesz, és a megjelent modulon, kampányon végignézve is meg fogja találni azokat a hibákat, amiket éppen e miatt a tapasztalat miatt ösztönösen megtalál. Az Adventure League és más események kapcsán sem ez a kör fog jól szórakozni. A Campaign Cartographer 3+ viszont egy borzalmasan drága megoldás. 46% kedvezménnyel megvásárolni is 424 font.
Az alap User Manual 99 oldal, egy találomra választott kiegészítőhöz az "Essentials" füzet 35 oldal, a program megtanulását segítő fizetős kézikönyv 724 oldal. És persze sok esetben nem egyetlen szempontra kell figyelned, hanem többre. A fenti térkép hátterében az áll, hogy a csapat amikor megérkezett a környékre és építkezhetett, az első amit összehoztunk egy fahíd volt, és egy kisebb fogadó. Vele szemben viszont akadt hely kereskedni és innen építkezett tovább a csapat. A részletek között ott van az, hogyha vízkerék csak a vizimalom épülethez van, akkor nem árt, ha a két egyforma épület helyett vagy a vizimalom, vagy a fűrészmalom kap új designt.
De van egy fontosabb szempont is. A csapat azért épített annyi mindent fából, mert ahhoz értettek. Hiába lett az első épület olyan, ami nekik is szállás, a hidat használóknak is pihenő, természetes az, hogy ott is jelen akartak lenni, de a fűrészmalomban is. Ott lehet mellette az újabb épület. Hosszabb távon viszont a fűrészmalomhoz fog jobb út vezetni, amellett is lesz raktár és a térképen a déli irányban tudunk terjeszkedni. Ide kell több erő a vízből, itt kell kicsit több ipari tevékenységre utaló jel is. Azaz természetes egyszerre több szempontot együttesen mérlegelni, vizsgálni és ezek a sokszor nem túl szorosan összefüggő szempontok határoznak meg egy döntést arról, hogy mi és hogy legyen. És olykor a jó tanácsok kapcsán a könyvben is kell lapozgatni.
Jól sejted: A 3 térkép tulajdonképpen egy, csak az első változatban még pár részlet hiányzik, az egy első félkész alpha verzió. Amit viszont látsz, hogy ezeket a térképeket többféle effekt készlettel lehet lementeni. Az új kiegészítő egyik újdonsága éppen ez, hogy többféle effekt készlet van hozzá. A másik újdonsága pedig az, hogy a domborozathoz is látványosabb eszközöket kapunk, jobban kitalált a készlet, még akkor is, ha a telepítő mérete nem túl nagy. Bizonyára az is eszedbe jut, hogy nincs 5' grid. Nincs 5' grid, mert már ez a kisebb település sem jól kezelhető azzal a griddel, így azok az eszközök amik az 5' gridre épülnek nem lennének túl jók jelenleg.
Nyilvánvaló tény, hogy egy még csak most megjelenő eszközt előrendelve, pár kisebb bugba is belefutva az első pár kipróbálás alatt nem használom igazán jól. Majd a kerítések, sövények és sok más lehetőség is jobb lesz a következő próbálkozáson. Nem jön azonnali sikerélmény, mert túl sok térképet kell elvetnem, mire meglesz az, amire azt mondanám: Oké, most már ismerem az alapokat.
Éppen igény van egy új kampányra, ahol koncepció, hogy minden karakter szerzett nemesi címmel indul, ugyanakkor szereztek címet, birtokolt, ugyanabban a szinte porig rombolt régióban és így a hely maga adja a kalandok sorozatát. Megannyi kisebb területről kell majd térképet csinálni, így begyűjteni a legfrisebb kiegészítőt, még RC 1 állapotban jó ötletnek tűnt. Amit észrevettem rajta, hogy az effekt beállítások nem a metrikus térképekhez készöltek, így jöhetnének az "imperial" mértékegységek, vagy az egyedi beállítások.
Jelenleg egyetlen vizuális bugot tapasztaltam, de a lementett fájlt visszatöltve, képet frissítve az is megoldódott, így az új kiegészítő majdnem tökéletes. Majdnem. Mert akadnak nehézségek. Erre rögtön jöhet egy példa.
Amint látjuk a szépen árnyékolt terep kicsit furcsa lett. Ha az exportálásnál nem ragaszkodunk ahhoz, hogy a kereten belüli részt lássuk csak, akkor kicsit más lesz az exportált kép, de akkor sem tökéletes. Elsősorban azért, mert a meghívott programok valószínűleg ilyenkor más adatot kapnak meg, máshogy. Marad az az opció, hogy megpróbáljuk kinyomtatni a képernyőn látható képeket egy hatalmas PDF-be, majd egy grafikai programmal abból mentjük le a képet. Reméljük, hogy a hasonló exportálási hibák idővel javításra kerülnek, hiszen ez még egy RC verzió. Meglátjuk milyen lesz a végleges.
Tök jó! Csak éppen a téma arról szólhat, hogy vajon 3 malom, a halászok, a kereskedelem elég élelmiszerforrás-e akkor, ha csak a folyó egyik partján vannak a környéken farmok, földek. Én úgy gondolom, hogy komolyabb szántókat a domborzat miatt nem nagyon lehet csinálni. A gond ugyanis az, hogy ahol a terep kellően egyenetlen ott nagyon nehéz emberi vagy állati erővel szántani, a völgy pedig nem elég széles egy tisztességes méretű szántóhoz. Megannyi átbeszélés alapján finomítható részlet merül fel.
Csakhogy ebben az esetben nem működik az a hozzzállás, hogy nem kell a világot, a rendszert átgondolni, ha az alap dobási mód kapcsán bármire mondok egy célszámot jól van az úgy. Pedig sokan a miért nézném meg hogy van a világban, mit írnak a könyvek D&D-ben mondok hasból egy célszámot alapon érvelnek. Nagy kár, hogy sokszor az így bemondott célszám ellenére az esemény a világba sem férne be, a rendszer oldaláról is tiltott lesz, és egyre távolabb vannak attól a D&D-től ami a szabálykönyvekben szerepel. És amennyire nincs kedvük kutatni, nincs kedvük távoli következményeket sem mérlegelni, arra hagyatkoznak, hogy a játékos sem várja el a következetességet, nem kérdez utána a dolognak. Ha mégsem így van és ebből lesz hiba, az nyilván nem a D&D hibája, hanem a D&D rugalmasságáról szőtt legenda és az ilyen hozzáállású DM a felelős azért a hibáért.
Ha látod a térképet, lehet belőle következtetni a részletekre, akkor egyre könnyebben fogsz ilyenekre rákérdezni, viszont piszok sok kaland úgy kezdődik, hogy ne kérdezd, hogy lehet falu, ha... Mert nincs válasz, csak a kaland miatt kellett. Ehhez nem jó dolog megrajzolni olyan dolgokat amiből azonnal látszódik az összefüggés.
Ismerjük a történetet: Ha egy vértet viselő nőről a mesélő szóban mondja el, hogy mennyire nőies, senki se szól. Ha mutatsz róla képet, akkor millió és egy dolog felmerül a vérttel kapcsolatban. Millió és egy, csak éppen az nem, hogy sok mágikus vért esetében a mágia a döntő és az is, ahogy a varázsvért a viselő testéhez alkalmazkodna, ahogy a méretét, vonalát magától követné, nomeg az, hogy mások pszichológiai okokból a hasonló vértet utánoznák, és a várható katasztrófa a kevés közvetlen, tiszta találat miatt így elmarad. De ebből valahogy mindig baj van. Abból, hogy a településen nem lenne mit enni, hogy sok lény el se férne a kalandhelyszínen, hogy a játékosok nyelvi akadályok miatt nem értik egymást, sosincs. Az igénytelenség tök jó, de a másik karakterét, véleményét nem kell elfogadni, ha nem tetszik az ilyen önjelölt vezéreknek.
Ha látod a térképet, az is zavarja az ember szemét, ha hibás. Épp így panaszkodtak sokszor Ynev vagy más világok térképeire, és a magyarázat sem érdekelte azt, aki nem megérteni akar, hanem előbb kötekszik. Ezt a hozzáállást száműzni a játékból egy-egy DM számára reális választás, de egy kiadó nem engedheti meg azt, hogy mindenkinek hátat fordít aki erre megy. Ellenben piszok sok részletet lehet megvitatni, megbeszélni, sok szempontot mérlegelve lehet dönteni, még akkor is, ha közben ehhez kicsit kutatni kell és sokat olvasni. Ebben az esetben tök jó az, hogy új eszközökkel jobb várostérképeket alkothatunk, egy-egy falu és környezete is könnyen feldolgozható, számos új eszközünk van. Csak ez ma már nem a mainstream.