Apróság tudom, de a napokban felmerült pár cikkben témaként, hogy egy vonat milyen helyzetekben remek kalandhelyszín. Kellett a kép és jó szokás szerint DAZ Studio került volna elő, ha nem derült volna ki, hogy ehhez bizony zsebbe kell nyúlni. Kellett ugyanis vasúti kocsihoz megfelelő modellt venni, és kellett a környezet is. Zsebbe nyúlós történet, ha már több dolgot kell venni. És persze nem ígérhettem szép képeket, több oknál fogva sem. Az első ami eszembe jut mindjárt a nyilvánvaló igazság: Nem akartam. Nem akartam, pont azért, amiért egyes játékokban utólag kapcsolod be a film graint, vagy éppen más zajjal operáló effektet. Hol azért, hogy a mozi jusson eszedbe a képről, hol pedig...
Amikor az Aranyélet második évadát néztem akkor a "tökéletesen fényképezett" mai jelenetek mellett voltak máshogy fényképzett, korábban játszódó jelenetek is. Ha valamiről kicsit a 8mm-es kamere, a szemtanúk "amatőr felvételei" és más akarom, hogy eszembe jusson, akkor bizony kérdéses, mennyire jó tökéletesen komponálni, megvárni a render végét, hogy ne legyen zaj. Nagyjávól elhelyezem a kamerát, hogy azt mutassam ami fontos, és megállítom a rendert amikor még bizonytalan. Egyszerű recept. Sőt, mive a táj kortalan, hasonló vasúti kocsik életútja is viszonylag hosszú, még egyelőre szereplőkkel sem konkretizálom az összképet. De sajnos vannak tanulások amiket le kellett vonnom. Az egyik, hogy bár elég sok eszközt kapunk, a lehetőségek nem végtelenek. Sem hálókocsit, sem szalonkocsit, étkező-, bisztró- vagy büfékocsit nem tudunk jót felépíteni, sőt még a termes kivitelű ABhez sem kapunk készen igazán jó eszközöket, hiszen a középfolyosós termes kivitel kapcsán másodosztályon középen van a folyós, elsőn kicsit eltolva, és a kettő közé nem ártana valami átvezetés amire itt nincs lehetőség.
Ismerem a layered image editor-t, kerülhet elő grafiti, más kort sugalló ruha, és a lámpák is eltakarhatóak más modellel amivel az összkép modernizálható. Az ember legyen kreatív, még akkor is, ha a hasonló eszközöket "csak annyira használja amennyire a játékhoz kell". Szóval összefirkált vonat még lehetne a tiszta kocsi helyett, itt-ott elhagyott szemét is, és még ki tudja mi minden. Igazából egy nagyobb asztallapot, némi terítőt, edényeket, ételeket elszórva "már majdnem étkezőkocsi" is kihozható. De a hálókocsi nehéz. Mint ahogy az is nehéz, hogy a háttérben a táj ne kihalt legyen. Hiszen a szinte korlátlan szabadságot kínáló Terradome 3 csomagból hiányzik a lehetőség a növényzetre. És a meglévő morphokkal terepet szerkeszteni is van amikor nehézkes. Szóval a szépen látványosan kitalált, a termékkel jövő tájak gyönyörűek. Kihaltak, de gyönyűrek. És ennyi. Piszok nehéz lenne farmokkal, stb. vidéki tájat alkotni. Pedig a vonat ablakán kinézve van amikor ezt látjuk.
Ha abból amink van kreatívan akarnánk alkotni, ez bőven elég lenne. Ha konkrét meséhez készítenénk konkrét illusztrációt már kevés is lehet. A DAZ Studio jó irányba fejlődik, csak a nagy testvér Carrara-t mintha elfelejtették volna. Az tudná a növényzetet, de sok újdonság meg nem igazán kompatibilis vele. A DAZ Studionból pedig csomó eszköz hiányzik ami a Carrara-ban megvan. Reméljük a közeljövőben a két eszköz jelenlegi előnyeit egyesítő megoldás is elérhetővé vállik.