Print
Category: M.A.G.U.S.
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Ismerjük a véleményt: Még alig tudunk valamit a készülő új M.A.G.U.S.-ról és sokan már fikázzák. Hát ilyen közösségnek készítsen az ember valamit? A gond csak az, hogy az alig tudunk valamit nem feltétlenül igaz. Nekem a vitákban van egy borzasztóan rossz szokásom. Az állításokat minden apró részletük, minden következményével együtt vizsgálom. Így sokszor olyan részletre reagálok amit a másik nem akart mondani. Ráadásul mivel több oldalról mérlegelem ugyanazt, és sokszor nagyon hasonló érvek merülnek fel, jön a retteneses wall of text of doom. És ezzel negatív vagyok, mert egy állítás kapcsán azt a következményt fogom kiemelni amiért az adott irány vállalhatatlan, ha van ilyen. És ilyenkor semmi pozitív következményt nem említek már mellé, hiszen ami vállalhatatlan, az vállalhatatlan. És pont. Te pedig valami vélt vagy valós pozitív következmény reményében állsz azon az oldalon és azt is nehéz megérteni miért olyanért kritizállak ami a javaslatodnak csak távoli, ám sok szempontból biztos következménye.

Éppen így, ha bizonyos dolgokat egy játékban időhúzásnak minősítesz, akkor rá fogok mutatni arra, az adott jellegű helyzetre miért lehet sokaknál égető szükség. Persze lehet olyan, hogy egy játékban más sincs, csak az és te unatkozol. Csak éppen nem a téged lekötő elemek hiányára fókuszálsz, hanem a másik szórakozását biztosító elemek létére panaszkodsz. Így, ha az általad írt panasz ellen tennénk az még nem jelentené azt, hogy a játékba belekerül az amit te szeretnél, nem lenne neked unalmas. Azt viszont igen, hogy a másiknak unalmas lenne. Talán nem lep meg, ha a játékban is szeretem, ha a részletek a helyükre kerülnek. Sőt azt is szeretem, ha a dolgok következményeinek a következményeire is számíthatok a világ ilyen szempontból hihetően működik. Ezért, a kapcsolódó szabadságért, az elérhető felbontásért szeretem a szerepjátékot.

De be kell lássam, a nekem fontos részletek az asztal körül a másiknak unalmasak lehetnek. Jöhet az ami Shadowrunban is szokott: Párhuzamos mesélés több szállon. Ezt asztal körül nehéz megvalósítani. Chaten, sok virtual tabletop megoldással és egyéb online médiumot használva viszont könnyen megy. Míg a játékasztálnál már egy okostelefon is zavaró lehet, ilyen esetben nem zavar az, ha nyitva van több OneNote, füzet, számos word dokumentum jegyzetekkel, és még ki tudja mi minden. Mert sokszor apró részletet is fel kell jegyezni. Hátha még valamikor fontos lesz. Hátha fontos lesz, hogy máskor máshogy viselkednek a koldusok és ez vezet majd el egy jó horror történetszállhoz. A játékos legyen aktív, de a karakterek in character vitáit, részletekre építő terveit szeretem. 

Van aki mást keres, sokszor ahogy fogalmaz arra lehet ugrani, ebből sok csúnya konfliktus lehet, és már régen sem jött be egyikünknek sem a másik játékstílusa. Mégis egy oldalra kerültünk a készülő M.A.G.U.S. körüli vitában. Arról volt szó éppen, hogy jó-e, ha író nyúl bele a világtervezésbe, vagy világtervező kezd el írni. Mindketten egyet értettünk: Ez a két dolog más adottságokat igényel. De természetesen ellenkező oldalról közelítjük meg a kérdést. Ő a pocsék író jó világtervező felől egyszerű példával. Én elemzéssel és inkább arra figyelve, hol kockázat a világtervezést íróra bízni. De kivételesen jól elbeszélgetünk, és sok előre negatív vélemény mindkettőnket bosszant. Bosszant, mert a játékosok egy része rossz játéktechniaki megoldáshoz ragaszkodik és nem a jó célhoz. Az új M.A.G.U.S. már most békét teremtett összeférhetetlen oldalak között.

De valahogy nem hiszem, hogy a M.A.G.U.S. játékosok közösségét egyesítené. És nem csak azért, mert van aki a rossz megoldáshoz ragaszkodik. És annak hibáihoz, az azzal keltett ellentmondásokhoz és az okhoz amiért sokan egy kiadást elutasítanak. Sokkal inkább azért, mert nem is tudunk olyan keveset az új M.A.G.U.S.-ról. Azt tudjuk, hogy az ígéretek szerint nem lesz mozaikmágia. Én például azért is kedvelem a M.A.G.U.S.-t mert előfordul a játékban az, hogy akad varázsló is, de olyan más varázstudó is aki szintén kutat. Amikor varázslat kutatásról írtak a Rúnában kiderült a nyilvánvaló: Tapasztalati mágia kapcsán is lehet új varázslatokat kutatni, csak nehezebb, lassabb, kockázatosabb. Új mozaikot viszont a varázsló nem talál fel, csak a mozaikokból építkezik. Mágussá vállni, mozaikot alkotni még nehezebb. És mágus lehet harcművészből, másból is aki tökéletesedik, kutat és elér a megértés megfelelő szintjére.

Képzelj el egy boszorkányt. Arel hívő. Azért lett boszorkány és nem varázsló, mert a mozaikelv ugyan megkönnyíti a fejlődést, és a varázslat tervezésre a legjobb széles körben elérhető eszköz, a többi komolyabb segédeszközhöz sok tapasztalat is kell. És szerinte az Arel hívő a jó nő, nem mondjuk Ellana hívei. A hatalom nem az amiről Dreina beszél, hanem a szabadság, a világ változtatásának a képessége. Mint oly sok boszorkány ő is egyházi rend tagja, még fel is lenne szentelve papnak, bár ugye nem pap kasztú, és papi mágiához sem ért. De egyházi személy. Olykor az ahogy a csapat varázslójával egymás vérét szívják izgalmasabb lehet a kalandhoz tartozó intrikánál! De azért előre jutunk, még akkor is, ha az ilyen fajta "szabad, de nehéz és kockázatos" időnként oda vezet, hogy kalandozás helyett a labort kell oltani egy félresikerült kísérlet után. 

Kivetted a mozaikmágiát? Ugrott ennek az egésznek az alapja. Abból az egyetlen, talán csak fél mondatnyi, talán egésznyi ígéretből következik: Ha erre a játékélményre vágyok, a fejlődési utak ilyen kettőségére az továbbra is csak a régi rendszerben lesz meg. Azaz a régivel játszani fogok. Nem a régi helyére, hanem legfeljebb a régi mellé jöhet az új. Naivitás azt mondani, hogy csak ez az egyetlen dolog a fontos. Mert igenis számomra fontos az is, hogy a varázsló a környezetből idéz tüzet, így a zóna többi részéről annak a hatása hiányozni fog, ott hűvösebb lesz. Más kaszt tűzmágiája máshogy működik. És ez egy nyomozós kalandban nyom lehet. Tessék ez is arról szól, hogy eltérő kasztok olyan apróságokban is eltérnek amire sokszor nem is gondolnál. És ott a mentálszem, és ott van az, hogy a M.A.G.U.S. kolostorban milyen fogalmak mentén jellemzik őket.

Van olyan ami nekem fontos és biztosan eltűnik, van olyan ami csak nagyon valószínű, hogy eltűnik az új kiadásból. Ha arra továbbra is igényem van maradnom kell a réginél. És nem azért, mert ne lennék hajlandó változtatni. De nem csak nekem vannak elvárásaim. Csak amikor a régi mellé jön az új akkor egy csomó más játék is van amit ki kellene próbálni. És ott már egyáltalán nem indul előnnyel a M.A.G.U.S. új kiadása. Ha azt amiért a M.A.G.U.S. jelenlegi kiadásával játszom tudja és egy kicsit is jobb azonnal át kell állni. De, ha nem tudja akkor az összes többi szerepjátékkal kell versenyezni. És nagyon erős versenyzők vannak. Azok akik tudnak angolul, olvasottak és ez mesélőként az előnyük baromi sok rendszer közül válogatnak. Legfeljebb elmagyarázzák az angolul nem tudó játékosnak. 

Ezt a problémát sokszor felvetettem. De a legérdekesebb válasz amit kaptam arról szólt, hogy a biztosra ígért dolgok mégsem biztosak. Mert lehet, hogy az történik mint a Lunír féle rendszerrel, avagy mégsem jelenik meg. Ezen jót mosolyogtam és elég motivációt éreztem, hogy megírjam ezt a cikket. De ez a lehetőség azt jelentené: Sem a 20. sem a 25. évfordulóra nem lenne M.A.G.U.S.

Nem titok. A M.A.G.U.S. történetében a legnagyobb bűnök egyikének a Summarium projektet éreztem. Ott van rajta a M.A.G.U.S. logó. Yneven játszódik. Hangulatos, sokan szeretik. Csak éppen akkor volt egy népszerű M.A.G.U.S., sokan kerestek hozzá alapkönyvet. Kijött valami, teljesen más világképpel. Az addigi kalandozóközpontúság, emberközpontúság, ezzel heroikus fantasy helyett az erős szörnyetegekre építő sötétebb természetfeletti horror hangulat felé tolva el a rendszert. Aki az éppen akkor kedvelt M.A.G.U.S.-hoz keresett alapkönyvet eljutott oda, hogy egy világban és rendszer szinten inkompatibilis, minden korábbinál durvább belső ellentmondások miatt problémás, soha be nem fejezett projekt egy részletét tehette fel a polcra. Az embereket átverték.

Azóta sem idegen ez a helyzet. Jönnek a beígért folytatások. És ma elolvassuk a megjelent kötetet, holnap az aznap megjelenőt látjuk azt, hogy a szereplő elvben nem öregedett. Gyakorlatban ő is, a világ is, és sok szempontjából a koncepció is változott, mert közben túl sok év telt el és az író is változott. És vagy belefér abba a képbe amit megszerettünk, vagy piszkosul átverve érezzük magunkat és haragszunk azokra az alkotókra akik n+1. alkalommal átvertek. Az, hogy sok részletet, hogy ezzel mi az amit biztosan és mi az amit nagy valószínűséggel elvesztünk, egy dolgot jelent: A Delta Vision most őszinte. Az alkotók vannak annyira korrektek, hogy lehetővé teszik, hogy még vásárlás, vagy akár megjelenés előtt is döntsünk. És végiggondolva az állítások jelentését, következményeit azt kell, hogy mondjam elég sokat tudhatunk meg. Ez mindenképpen jó dolog.

És elismerem. Az én elvárásaim extrémek.

Emlékszem arra, amikor valaki azért nem akarta a CODEXet kipróbálni, mert "nincs Bestiárium", nincsenek benne leírva állatok, nincsenek madarak így sivár halott a világa. Nos nála valószínűleg azért nem nagyon lehetett csirkét kapni Erionban, mert a M.A.G.U.S. Bestiáriumából hiányzott a csirke, de tyúk néven sem találta. Hülyeség? Az. De nála az is hiba volt, hogy kaszt hiányában nem tudja pontosan elmondani mi is a karaktere. Régen volt. De ha ma is van valaki aki így gondolkodik, akkor őt zavarhatja majd a kasztok hiánya. És nem lesz rögtön tyúk, kacsa, liba, stb. a Bestiáriumban. Pedig a neten azóta már ott lehet, hála pár nagy gyűjtőoldal munkásságánaak, akik remekül kiszolgálják ezt a játékstílust. Új szörny! Veérszunnyog. Megjelenik holnap. Írta Veér István, szerkesztette a gyűjtőoldal werebelly szerkesztője és főynevológusa. 

Távol áll ez tőlem. De pontosan tudom, ha nem lesz kasztrendszer, akkor az álnév alatt futó vérpisti.hu oldalon sem jelenhet meg a "még újabb kaszt" aquir csatacickány. De könyörgöm! A játékosbázis jelentős része nem előtörténettel vagy más úri huncutsággal, netán viselkedéssel csinál egyedi karaktereket. Nekik attól lesz "nem unalmas" és új és friss a dolog, hogy egy új kasztot próbáltak ki a vérpisti.hu-ról. Ha nincs kaszt akkor az ő igényeiknek is baromira nehéz lesz megfelelni. És bár nincs kész a rendszer, de ha biztos az amit biztosnak mondanak, kaszt az nem lesz benne. Képzettség alapú. És le lehet mondani az emlékezetes 00-ról sok más ikonikus dologról amihez ragaszkodnak és amik megtartása érdekében maradtak meg a M.A.G.U.S.-nál, mindjuk a D&D 5-re való átállás helyett. Na ők pontosan ezért maradhatnak a régi M.A.G.U.S.-nál az új helyett. És annak amiért a M.A.G.U.S. adott kiadását választották egy részére lehet aazt mondani, hogy hülyeség, más része egyéni ízlés kérdése, és megint más része valóban fontos lehetőségekről szól.

Nem kell ahhoz látni az új alapkönyvet, hogy amikor valaki számára fontos érték az, hogy az álnéven futó vérpisti.hu és a szintén álnéven futó vérovi.hu azon versenyezhetnek, hogy melyiknél kap több új kaszt a hónapban már első szinten mágikus sorozataknavetőt, az nem fog örülni annak, hogy nem csak az új kaszt gyűjteményét dobhatja ki, de mivel nincsenek új kasztok nem lesz új kaszt gyűjtemény sem. Persze tudom: új mágikus aknavető még lehet. Csak pontosan tudja, hogy mi a baj. Aki a túltápolt karaktert megunta és valami "mást akar" és új kasztot keres, azt nem lehet megnyerni egy olyan fegyverrel amit a jelenlegi karaktere is megtalálhat. És ki lehet őket röhögni! Sőt a két oldal csapata meg is sértődhet a mostani cikken... Csak egy a gond: Sok játékosról, sok vásárlóról van szó. Olyanokról akik táborokkal, rendezvényekkel életben tartották a M.A.G.U.S.-t.

És lehet azon röhögni, hogy kell-e tyúk a Bestiáriumba, kell-e új kasztként korcssárkány halálfúvó, ha őket nem nyeri meg egy rendszer akkor sok ismert oldalon nem lesz támogatás, kevesebb játékos lesz az újhoz és már megint vesztettünk valamit. Persze van az a helyzet amikor valami nekünk nem fontos. De annak a barátnak, játékostársnak akit a hibáival együtt szeretünk és akivel ezért szeretnénk együtt játszani igen. 

És itt már tömegigényekről van szó. És az Új Törvénykönyv elutasításába sok helyen ez a probléma nagyobb mértékben szólt bele, mint a nyíltan kommunikált hibák. Mert a hibákat ki lehet javítani. És mert sok más hibát (od kapcsán megjelenő bugok beépítése a rendszerbe) ezek az elutasító csoportok maguk is elkövetnek. Házi karakteralkotást a réginél is használnak, ennél is megtehették volna. 

Én is tudom. A kasztrendszer elavult őskövület, ezernyi hátránnyal, és a "kicsit jobb, mint a mostani M.A.G.U.S." sok új ember megszerzésére nem lesz elég. De tudod van egy történetem. Egy számítógépes szerepjátékról szól. A Mass Effect: Andromeda kapcsán mindenki arról beszél milyen pocsék az arcmimika az animáció. A játék gyakorlatilag megbukott. Mert mindenki erről beszélt. Ha a játék elején van egy beszélgetés arról, hogy a SAM implant, és sok minden belenyúl az érzékelésbe, és abba, hogy az agyad hogy rakja össze a képet, a mozgást, mit szelektál ki, és azért furcsa minden, de majd idővel megszokod, akkor a legtöbben nem arról panaszkodnának, hogy szar az animáció. Hanem arról, hogy tényleg megszokják! Hogy ilyen részletre eddig nem figyelt. Hogy ez a korai verziókról készült videóban még nem volt meg. Hogy növelheti az immerziót. Hogy sokakat arra motivál, hogy az ilyen jelenségről írjanak, lehet erről beszélni neurológiai és egyéb szempontokból. Hogy ez jó reklám. Hogy milyen zseniális az egész és ezzel zseniális a grafika. 

Ha a grafikai hibát érintő patchekről SAM is beszámolna a játékban, hogy melyik algoritmusa fejlődött, hogy mérsékelje ezt a zavaró hatást, új játéknál már a játék elején elmondva ezt... Az erről szóló beszélgetések kapcsán a játék olyanok számára is érdekessé vállhatott volna akik egy jó grafikával rendelkező, az ismert hibáktól mentes Mass Effect vásárlásán el se gondolkodtak volna. Mert meglepné a játékost, szokatlan innováció lenne, kreativitásról tanúskodna. Így viszont, hogy ez nincs benne, neked kell hozzáképzelni azt fogod mondani, hogy a BioWare csapata szar munkát végzett. Van aki szerint a grafikával és van aki szerint azzal, hogy kihagyta ezt a ziccert.

A kasztrendszer nagy hátrány tud lenni a modern szerepjátékok piacán. De magyarázatokkal, kreativitással és trükkökkel meg lehet fordítani úgy a dolgot, hogy ne az legyen a hír, hogy de szar a kasztrendszer utoljára 20 éve volt divat. Hanem azt tudod mondani, hogy szokatlan megoldásokkal és pár új ötlettel valaki kiütötte a kasztrendszer hátrányát, olyan új és érdekes megoldást alkotott amit akkor is érdemes megnézni, ha esetleg nem M.A.G.U.S.-t játszol, vagy nem térsz át az új rendszerre. 

Összeszedni korszerűnek mondott megoldásokat, és prezentálni egy teljesen más rendszert, a 100 év ugrás után sok dologban más világgal, tök eltérő világképpel a megjelenésre érett termékek piaci átlagának megfelelő színvonalon, de bizonytalan jövővel és sok szempontból eltérő hangulattal (hála annak, hogy a játék képét a kocka szándékosan is befolyásolja) is feladat. Ebből is lehet megjelenés még akkor is, ha az eddigi világképre nem illik. És persze rá lehet ütni a M.A.G.U.S. logót, sok játékost elidegenítve, másokat a logóval vásárlásra motiválva. Végre! De nagyon más, mint végiggondolni sok olyan dologból ami most a M.A.G.U.S. hátránya milyen trükkel lehet előnyt kovácsolni, hogy lehet a rendszert egyszerűsíteni, modernizálni? Elérni, hogy az új M.A.G.U.S. úgy viszonyuljon a régihez, mint a D&D 5 az eredeti D&Dhez érdekes feladat.

Nagy kár, hogy nem ezt az utat választották a Delta Visionnél. A M.A.G.U.S. történetében eddig egyetlen olyan szabálykönyv jelent meg aminek az alapja annyira inkompatibilis volt, hogy nem sok mindent lehetett átvenni azoknak akik a régi rendszernél maradtak, így a csalódás az ilyen vásárlók részéről nagyobb lehetett, mint a többi 4 rendszer reformnál. Igen a d20-ról van szó. A többi új kiadásnál lehetett arról beszélni mit érdemes átvenni, sok előnyre fény derült, ez reklám volt. Ha nem lehet sok megoldást átvenni a teljes inkompatibilitás miatt, akkor ez sem lesz, még hangosabb az elutasítás. 

A k100nak, a kasztrendszernek és sok dolognak a hibáin nagyon sokat lehet javítani. Könnyű elérni egy korszerű megoldást amiből még mindig át lehet írni dolgokat a régi rendszerre, ami sokaknak ismerős és amit talán kevésbé utasítanak el. Azt, hogy valaki akkora profi és olyan igényes lenne, hogy minden ilyen buktatót áttöri, mert az ő rendszere, világképe, alkotása és a hozzá csomagolt support és termék olyan jó, és ez a csoda rendszer a mostani fejlesztői blog sugallta színvonal után csuklóból kirázva megy neki majd tartósan, sok kiegészítőben vagy elhiszem, vagy nem. De nem könnyű az után, hogy meglévő rendszer választása mögötti igényeket kielégítő rendszerből egy piacképes közepes színvonalút összerakni nem nagyon próbálkoznak, mert az számukra lehetetlennek látszik. 

Persze. Ha a rendszer tényleg ennyire tökéletes lesz akkor megveszem, ajánlom. A hasonló szempontok mellé majd azt is odaírom az ismeretőbe. A már most tudható dolgok be lesznek készítve, de tök jó lenne a végére egy ilyen nagyon pozitív kicsengés. Sőt! Csak a pesszimizmusnak van egy kis oka. A rendszert egy ideje használják, SciFire. Arra találták ki a zsenik, szóval arra biztos jó. Sok szerző nem annyira szerette a DVnél Ynevet, jöhetne egy kis SciFi / Horror irány, amiben az írók jól éreznék magukat, egy szuper brand felépítve, szuper világtervezőkkel, rendszerfejleszőkkel és a meglévő írói gárdát is boldoggá téve. De valami misztikus oknál fogva a DVnél azok akik ismerik, játszottak vele ezt a szuper terméket mégsem érzik annyira jónak és erősnek, hogy berobbanjanak vele a SciFi RPG piacra. 

És ez az a pont ahol megszólal valahol a kisördög: "Majd a M.A.G.U.S. logó eladja". Még akkor is ha sok dologban más világ, más hangulat, más világkép, idegen koncepciójú rendszer ami kapcsán megannyit leírtam. És szépen csendben arra gondolok, ha ez lenne a helyzet, akkor azt mondanám: Nekem meg ebből van nagyon elegem. Csakhogy az élet nem fekete-fehér. Az egyik kedvenc karakterem is úgy született, hogy AD&Dzni indultam, megbeszéltük előre, AD&D, Planescape. Csak mire odaértem kiderült, hogy legyen inkább M.A.G.U.S. és ez is lett a kompromisszum. Azzal, hogy M.A.G.U.S.-ra ott és akkor nincs ötletem, de a KM és a csapat jelezte: Ott van sok megoldás az AD&D karakterek M.A.G.U.S.-ra átültetésére. És igen, egy Planescape karakter akár el is találhat Ynevre. És véletlenszerűen kiválasztották az egyik előtörténet vázlatomat.

Az új M.A.G.U.S. az eddig elmondottak alapján nem tudja azt amiért a régivel játszom. És ez biztos ígéret. És nincs okom azt hinni, hogy minőséggel, zseniális világalkotói ötletekkel azonnal meggyőz. De sok esetben a közös játékra még éppen csak elfogadható kompromisszum lehet. Ha pedig a Mass Effect: Andromeda legnagyobb hibáit kreativitással előnnyé tudom fordítani, az általam kifejezetten nem szeretett World of Darknessre is baromira érdekes karakter koncepcióm van, akkor a nehéz szívvel rossz kompromisszumként elfogadott "játsszunk új M.A.G.U.S.-t" után is lehetnek olyan ötleteim, amik után azt megszeretem, elkezdem kijavítgatni, jönnek hozzá ide a cikkek. Az alapján is szeretnék játszani, és az igényt szépen ki lehet alakítani és ha az igény kialakult, akkor azt egy éppen csak közepes rendszerrel is ki lehet elégíteni. 

És ilyen alapon nekem nincs komoly okom a merev elutasításra, mint időnként az álnéven szereplő vérovi.hu-nak. És mindaddig amíg nem jelenik meg valami olyan a rendszerről amit biztosan és mereven elutasítok, a DV képviselői őszintének, tisztességesnek mutatkoznak és kevés okom van bojkottálni a projektet, ha végig meglesz az alap együttműködés, akkor a nagyon kemény kritika mellé oda kell tenni ezt a lehetőséget. Ha az elején elutasításba ütközik is a rendszer, kiegészítőkkel határidőre megjelenni, kereseni új és új selling pointot, regényekben minőséget kínálni, egy olyan technika amivel szépen lassan azért meg lehet nyerni embereket. Szépen lassan el lehet érni, hogy ráfanyalodjanak, legyen hozzá jó ötletük, és az ötletük miatt megszeressék. És akkor ebből lehet egy olyan projekt ami rövid távon vesztességes, hosszabb távon nyereséges. És 25 év múlva nem egy akkor 50 éves, újkorában is átgondolatlan rendszer sok dolgának megörökléséről fogunk vitatkozni ősz hajú, ősszakállú vénemberként. 

De azért jobban örülnék, ha a rendszer azokat az igényeket próbálná kielégíteni amiket a régi is, azokat amikért a régivel játszunk. Sok ember sokféle igényét. Ehhez pedig a régi rendszerhez kellene hasonlítani. 

Hits: 4822

Comments on Megelőlegezett negativitás? Pesszimizmus?

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.