Print
Category: M.A.G.U.S.
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Tanácstalan kalandozóSokan gondolják úgy, hogy egy kezdő játékos, kezdő kalandmester elsősorban azért van hátrányban, mert a rendszert, a világot kevésbé ismeri a tapasztaltabb társainál. A legnagyobb hátrány azonban az, hogy a kezdő a saját játékstílusával sincs tisztában. Nomeg azzal sem, hogy milyen Ynevet, milyen rendszert szeretne. Ez esetben könnyű arra mutogatni, hogy ott a Geoframia, ott a Summarium olvasd el, ez nem sokat fog segíteni. Ennek megfelelően az első cél mindig az: A kezdő játékosok, a kezdő kalandmesterek ismerjék meg a saját stílusukat. Ez pedig egyáltalán nem könnyű feladat, de a megfelelő kalandok kiválasztása egyszerűsítheti. Ami viszont elsősorban a kalandmester feladata, de a tapasztalatt csapattagok is segíthetnek a megfelelő kaland kiválasztásában. 

Ez alapján lehet elmondani milyen világkép fekszik a csapatnak, mit is kell ahhoz elolvasni és miért. Magyarul célszerű az első kalandokat egyszerűbbre szabni, és ha lehet semleges helyszínt választani. Korábban is javasoltuk, hogy A vándor című történetünket érdemes lehet kalanddá varázsolni. Akár utólag felderíteni az eseményeket, akár a boszorkánynak, akár másik oldalnak segíteni. Elég univerzális a kaland. 

Bár a kaland látszólag egyszerű, a karakterek háttere is lehet egyszerűbb, a nagypolitika is javarészt kihagyható belőle, hamar kiderül, mire figyelnek jobban a játékosok. Udvarolni kezdenek a boszorkánynak? Segítenek neki? Megpróbálják megállítani? A harcot szeretik jobban? A képzettségek használatát? Ezer apró kérdésre lehet megtudni a választ. A következő kalandot pedig már e válaszokra építve lehet megtervezni, így az már valamennyire a csapatodra, kalandmesteri stílusodra szabott lehet, ami egy komoly előrelépés.

De pontosan mit is kezdj a kaland során észrevett apróságokkal? Először is bővítsd a listát! Beszéld meg a játékosaiddal a kalandot, kérdezd meg őket a karakterük tapasztalatiról, és akár a karakterük véleményéről is a kaland szereplőiről! A fogadósról, a méregkeverő boszorkányról, stb. véleményt fognak mondani, de látod mi lesz benne a domináns. A boszorkány szépsége? Az eszessége, és az intrika vonzza a csapatot? Számos hasonló kérdésre tudsz választ kapni. És ezek igen fontos kérdések és válaszok lennek a későbbi kalandok felépítésekor. Sokminden dől el ezeknél a válaszoknál.

Természetesen nem egy konkrét kalandról beszélek, hanem példaként használom a méregkeverő történetét. Honnan lesz második kalandod? Honnan lesz akár az első kalandod? Egyszerű a válasz: tanácsot kérsz, mondjuk a Kalandgyár fórumunkon. Illetve ugye annak a "light" változatán. Ha elmondod milyen a csapat, kik a játékosok, hogyan ismerkedtek meg a szerepjátékkal, sokkal könnyebb személyre szabott kalandot írni a számukra. A fórum pedig éppen azért jó, mert lehet kérdezni, és a kalandok elől maradnak, mások is tanulhatnak belőle. Fontos, hogy merj kérdezni. Akár elsőnek, akár sokadikként...

S a második, harmadik kaland is itt készülhet el. Figyelünk a tőled és játékosaidtól érkező visszajelzésekre, és egyre több helyzetben fogsz te magad dönteni. Hamarosan elérkezik az a pillanat, amikor az első teljesen önállóan megírt kalandot mesélheted le. Ezzel párhuzamosan pedig a tapasztaltabb KMek el tudják mondani Ynev melyik vidékén célszerű mesélned, milyen világkép szerint, és ehhez mit is célszerű elolvasni. Szabálykönyvek, világleírások, nyomtatásban megjelent cikkek, netes források, regények, megannyi más írás kerülhet az ajánlott irodalom listájára. De a világot a közösen megírt kalandok kapcsán is megismered.

És itt bármennyire is negatív a véleményem egy-egy kiadásról, a játékstílusodhoz legjobban illőt fogom ajánlani, elsősorban azért, mert saját magad is annak a világképéhez találsz oda így vagy úgy. Minek akkor más világképű kiadványokat megerőszakolni. Egy kevert világkép pedig többnyire amúgy is rosszabb mint egy viszonylag egységes megoldás. A világkép pedig előbb-utóbb alkalmazkodik a mindenkori KM elképzeléseihez.

Persze sokan azt mondják, egy városállam, az ott lévő kisebb falu túl nagy egy kezdő kalandhoz. Sokan egy hajóutat választanának, sokféle utassal, akik tetteit, viselkedését fixen leírná egy kalandmodul, mindent megadva ami egy kezdőnek szükséges... Ígérem, erre is lesz hamar példa. Mindent az olvasóért. Hozzáteszem: A hajó bezártsága valóban egyszerűsítené a KM dolgát, ugyanakkor sok megismerhető információtól meg is fosztaná őt a bezárt környezet.

Természetesen érdemes lehet megpróbálni tapasztalt KMnél játszani akár online is, vagy egy kezdő KM megpróbálhat 1-2-3 tapasztalt játékosnak mesélni. Ez utóbbi, ha eleve a tanulás a cél, akkor működik jól, ha a karakterek "kialakítják" maguknak a kalandot, ellesheted a fogásokat, a kalandszálakat, stb. és tanulhatsz a visszajelzésekből. Ehhez is érdemes akár online is próbálkozni. Akár itt az oldalon is. Az online játék / mesélés ugyanis azt jelenti: Bárhol is laksz, tudsz kapcsolatot találni tapasztaltabb játékosokkal, kalandmesterekkel.

Hits: 8810

Comments on Az első kaland

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.