Print
Category: M.A.G.U.S.
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

A legtöbb csapatban a karaktergenerálásnak általában a legutolsó lépcsőjét jelenti a karakter felszerelésének megvásárlása, összeszedése. A fegyver, a vért, a kötél, és számos más kalandozó felszerelés mindenkinek eszébe jut, miként egy-két elrettentő példától  eltekintve a ruha is. Jobb esetben a karakter különleges trükkjeihez, technikáihoz is vásárol a játékos felszerelést, hiszen miért ne tenné. De nagyon kevés azoknak a száma, akik átgondolják mit is visz magával a karakter. Így sokszor már az első játékalkalomnál arról is szól a játék mi maradt ki. Ez részben lehet jó is, a karakter is ekkor tanul bele a kalandozólétbe, ha pedig valamiről ma elfeledkezik, de tanul belőle, az értékes tapasztalat: A karakterek még hetekig járhatnak a piacokra. Másfelől rossz is: Sok esetben ugyanis "hihetetlen", hogy ezt elfelejtené a karakter, így a hiba a beleélés rovására megy.

Igen gyakori eset, hogy a minden részletre odafigyelő életút játékoknál pont ez a részlet marad ki. A játékrendszerek alapkönyveinek összeállításánál is hasonló helyzet áll elő, a legtöbb felszerelés lista, így a hagyományos M.A.G.U.S., és az Első Törvénykönyv oldalain megjelentek is igencsak hiányosak. Nem csak a női ruhadarabok kezdeti hiánya zavaró sok KM számára, hanem a szerszámok és a hétköznapi tárgyak teljes hiánya is. Az ok igen egyszerű: A lista többszáz oldal hosszúságú lenne, gyógynövényeket, fűszereket, szerszámokat, felszerelési tárgyakat egyaránt tartalmazva. Az alapkönyv koncepciója egyszerűbb: bízzuk az árak meghatározását a kalandmesterre. A KM pedig előbb-utóbb úgy dönt, hogy a minden alkalommal egyedileg adott válaszok helyett okosabb összeállítani egy listát. És millió és egy ilyen lista van, és szinte mindegyikről kiderül, hogy miért rossz. 

Érdemes végiggondolni, hogy mik azok a tárgyak amiket a karakter egy napja során használ, mi az, ami az időjárás szélsőségei ellen védelmet nyújt számára, miben főz, mivel javítja ki fegyverit, ruháját, mivel készít alkalmi vázlatokat, és miben tárolja, hogy rendszerezi mindezt. Akár afféle "próbajátékként" végig is játszhatod a karaktered egy átlagos hetét, ehhez nem feltétlenül kell kalandmester, és ha egy KMre hagyatkozol, akkor sem a leendő játék része az ilyen történet. A cél csupán annyi, hogy kiderüljenek a számodra a hiányosságok. Ha pedig ezzel megvagy, akkor van egy általános képed arról, hogy mi is tartozik a karakter alapfelszereléséhez. Nomeg arról is, mi az amit mindig elfelejt, aminek a hiánya később tapasztalat lesz, amiből a karakter tanulhat. Igen: lehet tervezni a TPvel.

Majd a karakter esetleges hobbijaihoz szükséges eszközök, különböző személyes tárgyak, és egyéb apróságok következnek, ezekhez elég elképzelni a karaktert, érdeklődési körét, szokásait. Majd pedig azok a többnyire haszontalan dolgok, amiket a karakter babonából vagy megszokásból tart magánál, hogy ez egy kopott dobókockát jelent, ami sokszor hozott szerencsét, vagy egy preparált nyúllábat, vagy ki tudja mit, az javarészt a játékos fantáziáján múlik. Nos a lista nem lesz rövid, de a tárgyakat ügyesen elhelyezve bizony hamar kiderül, hogy ez a hatalmas mennyiségű felszerelés komoly gond nélkül szállítható. Bár a KMet eleinte meglepi a kidolgozott felszerelés lista, ha látja, hogy mindez elfér, és mindez logikus, és nem is tápos, bizonyára örül majd az alaposabban végiggondolt karakternek. Te pedig örülsz majd annak, ha a felszerelés egy része jól jön a kaland során.

Ha azokról a felszerelési tárgyakról kellene listát készítenem, amik a legsűrűbben maradnak le a karakterlapról, akkor a viszonylag vékonyabb, de erős bőrszíjat helyezném az első helyre. Gyakori, hogy a karakterek ugyanazt a kötelet használják egy ellenfél megkötözésére, amin másznak, pedig ez a kötél, vastagságánál fogva, nem igazán alkalmas ilyesmire, a megfelelő méretre való darabolása és kezelése egyaránt nehézkes. De a vékony bőrszíjjal zacskókat, kis dobozokat lehet lezárni, rendkívül praktikus eszköz, egyetlen kis dobozkában pedig jópár méter elfér ebből. Mellesleg ilyen bőrszíj a legtöbb bőrművesnél szinte hulladékszámba megy, így rendkívül olcsó is. És persze bárhol beszerezhető. Ráadásul efféle bőrszíjakkal sok dolgot lehet "körbetekerni" óvatosan, így egy biztonságosabban megfogható markolatot kapunk. A megnedvesített bőrszíj kiszáradva összehúzódik, megkeményedik, ezzel pedig erősebben rögzíthetünk tárgyakat egy laza csomónál. Igazi univerzális apróság.

Hasonlóan alapvető dolog a szappan, hiszen más mosó-, tisztálkodó- (és gyakran mosogató) szer nem nagyon fordul meg a karakterek kezén, hány meg hány olyan bárd volt már akinek a karakterlapján a parfüm szerepelt, de ez az alapvető fontosságú apróság nem. Persze nem csak a karakterek, hanem a fegyeverik, felszerelésük is ápolásra szorul. Ehhez pedig számos eszközre és anyagra lehet szükség. Az egyik gyakori eszköz a reszelő, az ecsetek, kefék, és hasonló eszközök mellett szerepet kapnak a fémtárgyak ápolására szolgálló olajok. Szinte minden felszerelési tárgy szorul valamilyen karbantartásra, és erről nem szabad elfelejtkezni. Ha az eddig gondolatokat követjük, akkor egy kis munkával közel teljes felszerelés-listához juthatunk. Akár a karakter, vagy a csapat által hordozható méretben is.

Ám ne feledjük, nem mindig hordozható a teljes felszerelés ilyen könnyen. A lovagi fegyverzet, a vértezet nem állandóan viselt darabjai, stb. fegyverhordozó után kiáltanak, miként egy boszorkány sem szívesen vinné kézben a báli szezonra szánt ruhatárát. Nem véletlen a "fegyverhordozó" szerep, aki viszont értékes tapasztalatokat szerezhet az úton. Hogy a karakterek az első kalandjaik során önálló kalandozók, esetleg egy másik kalandozócsapat fegyverhordozói, segítői, tanítványai az a kalandmesteren múlik. Mindenesetre tény, hogy tanítvány / fegyverhordó szerepbe kényszerítve a karaktereket megváltozik a szerepjáték képe. Itt már nem fontos, hogy egy első szintű karakter erősebb legyen az átlagembernél.

A felszereléslista azonban gyakran nem elég, ha a karakter különleges, akkor gyakran a felszerelése is az. Így gyakran az egyes felszerelési tárgyakat le kell írni, egyikükről-másikukról egy-egy külön oldalt kell vezetni. Olykor nem mindegy, hogy miből van a hátizsák, hogyan záródik az üvegcse, hány STPje van még a kötélnek. Vagy éppen története is lehet egy fegyvernek, ami az értékét is befolyásolja, a neves és ismert fegyvertől félhetnek az ellenfelek, más helyre pedig bebocsájtást szerezhet a birtokosának. Nos ezeket az adatokat mind végig kell gondolni. Sok esetben a játékos és a kalandmester közötti egyeztetés fontos terepe ez.

Mielőtt azt gondolnád, hogy ez elég, érdemes megtervezni azt is, hogy mit hol tart a karakter, hogyan jelöli meg, hogy mi is van az üvegcsében, hogyan rejti el tartalék adatait, hogyan védi tulajdonát a tolvajok ellen. És persze azt is, hogy mikor, mit és hogyan visz magával. Ha mindezzel tisztában vagy, akkor mondhatod azt, hogy kész a karakter felszerelése. Ez pedig nem kis feladat. Sőt. Inkább nagyobbnak mondanám.

Azt mondod, hogy ezzel mindenre kitértünk, és ez túlzás? Nos a válaszom igen egyszerű: számos dolog van ami kimaradt, pont az egyszerűség végett, hiszen minden tárgynak van olyan rövid története, ami fontos lehet a játékban. Hiszen különböző tárgyak szimpatikus viszonyban állhatnak egymással (éveken át azonos személyes aura részei), valamely tárgyad szimpatikus viszonyban állhat valaki mással, lehet, hogy az egyik tárgyban egy számodra is ismeretlen rejtekhely van, esetleg a felszerelési tárgynak más, a karakter számára ismeretlen jelentősége van. De ezek már sokszor a kalandmester döntésén múlnak, a játékos kevesebbet befolyásol az ilyen kérdésekben.

Végezetül ki lehet térni a rejtett, és látható hibákra is, és még számos olyan dologra, amit itt nem említek. Ha a karakter fontos számodra, részletesen kidolgozod, részletekbe menően kijátszod, akkor ne a felszerelés legyen az egyetlen mostohagyerek. Csakhogy van egy alapvető probléma: A legtöbb esetben a játékosnak hiányzik az elfogadható támpontot jelentő lista a szabálykönyvekben, kiegészítőkben. Márpedig így sem az árak, sem a felszerelés súlya, helyigénye kapcsán nincs meg egy egységes alap, és a tapasztalat az, hogy az eféle kiegészítő rendszer függetlenül is hiányzik.

Egy bárd kapcsán tudjuk, megkapja ingyen a fő hangszerét. Rendben. De több hangszeren tud játszani, milyen hangszerek érhetőek el számára, erre mennyit áldozzon? Adott a térképészet, milyen műszereket vehet egy karakter? Adott a festészet, rajzolás: A festékek árairól semmi. A fegyverek karbantartásához szükséges eszközökről, sokféle anyagról semmi. És lehet sorolni a hiányosságokat. 

Hits: 40820

Comments on A felszerelés I: Alapok

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.